Logopeedilise ja eripedagoogilise töö eesmärgid:
• Kõnepuuete märkamine
• Muude arenguliste erivajaduste märkamine
• Kõnepuuete ennetamine ja korrektsioon
• Kõnearendus (lauselise kõne kujundamine, grammatika, sõnavara kasutamise täpsustamine ja arendamine, siduskõne arendamine)
• Laste kognitiivse arengu jälgimine ja toetamine
• Peenmotoorika arendamine
• Suhtlemisoskuse ja-julguse arendamine
• Lugemise ja kirjutamise eeloskuste kujundamine
Töökorraldus:
Logopeed:
• kontrollib õppeaasta algul kõigi laste kõnet ja kognitiivset arengut ning fikseerib tulemused rühma õppe-kasvatustöö päevikus.
• teavitab abi vajavate laste vanemaid, rühmaõpetajaid ja määrab lastega töötamise järjekorra
• vajadusel edastab harjutusvara lapsevanemale
• osaleb lapse arengu ümarlaudades, vajaduse korral ka arenguvestlustel
• arvestab lastega tegevuste läbiviimisel lasteaia päevakava
• nõustab lapsevanemaid oma pädevuse piires meditsiiniliste või psühholoogiliste lisauuringute vajaduse ja koolipikenduse küsimustes.
• viib läbi algõpetuse tunde lugemise ja kirjutamise eeloskuste arendamiseks kõigile koolieelikutele üks kord nädalas.
Mõned mõtted lapse arengu jälgimiseks ja toetamiseks
3-aastane laps:
• räägib vähemalt 3-sõnalise lausega
• räägib asjadest „siin ja praegu"
• kasutab õigesti lihtsamaid pöörde-ja käändevorme
• hääldab õigesti emakeele häälikuid (erandid võivad olla R, S, K, Õ, Ü)
• võib lihtsustada mõningaid sõnu silpe või häälikuid asendades ja välja jättes, aga mitte sellisel hulgal, et kõne muutub arusaamatuks
• vaatab üksi ning koos täiskasvanuga pildiraamatuid. Keerab lehte, osutab pildile ning kommenteerib pilte
• kuulab sisult ja keelelt jõukohaseid tekste
• eristab kuulmise järgi tuttavaid häälikuliselt sarnaseid sõnu üksteisest (näita, kus on: pall-pann, kass-tass, vann-kann)
• sõnavaras on igapäevaste, tuttavate esemete ja tegevuste nimetused, mõned lihtsamad üldnimetused (lapsed, riided, loomad), lihtsamaid määrsõnu (all, peal, ees, sees, taga) ja omadussõnu, mis väljendavad hästi tajutavaid tunnuseid (suurus, värv)
Lisaks oskab ta:
• öelda või näidata sõrmedel oma vanust
• loendada 3 eset ja öelda mitu kokku on
• leida samasugust lihtsat kujundit
• sorteerida asju värvi järgi, kuju järgi,
• eristab suurt ja väikest
• tunneb põhivärve
Lapse arengule kaasaaitamiseks:
• kommenteeri oma tegevust ja ümbrust selge, lihtsa kõnega.
• juhi lapse tähelepanu esemete välistele omadustele (suur, väike, punane, ilus, ümmargune) ja asukohale (peal, all, sees, taga)
• vaata koos lapsega pildiraamatuid, loe talle ette
• anna lapsele aega enda väljendamiseks
• ära paranda lapse kõnet, vaid kasuta sama sõna või väljendit oma kõnes sageli ja õigesti
• kuulake ja jäljendage lapsega erinevaid helisid ja loodushääli
5-aastane laps:
• suudab paari lausega rääkida möödunud sündmusest või oma tegevusest
• hääldab õigesti ka raskemaid sõnu (n: triikraud, krokodill, veoauto)
• hääldab õigesti kõiki häälikuid
• oskab öelda kas sõnas on antud häälikut
• oskab leida vastandsõnu
• mõistab sündmuste järgnevust ja oskab seda õigesti väljendada
• kasutab õigesti enamikku aja- ja ruumisuhteid väljendavaid sõnu
Lisaks oskab ta:
• loendada 10 ni
• võrrelda hulki (kus on vähem, kus rohkem)
• nimetada kõiki värvusi
Lapse arengule kaasaaitamiseks:
• esita lapsele küsimusi kuuldud jutu, vaadatud filmi või toimunud sündmuse kohta. Aita küsimustega taastada sündmuste järgnevust ja välja tuua põhjus-tagajärg seoseid
• joonistage mustreid, värvige pilte. Jälgi, et laps hoiaks õigesti pliiatsit
• kasuta mõisteid „eile", „täna", „homme"
• konstrueerige näidise järgi kujundeid
• mängige lauamänge, kus tuleb nupuga astuda ja samme loendada( „reis ümber maailma"
Kooliminev laps:
• hääldab kõiki häälikuid õigesti, räägib selgelt ja arusaadavalt
• oskab häälida, nimetada sõnas olevad häälikud ja nende järjekorra
• loeb veerides
• eristab sõnas kuulmise järgi teistest pikemat häälikut
• mõistab ja kasutab üldnimetusi (sõidukid, tähtpäevad, elusolendid jne)
• kasutab kõnes inimest iseloomustavaid sõnu (julge, lahke, arg)
• jutustab toimunud sündmusest või kuuldud-nähtud loost teistele arusaadavalt
• kasutab lauses õigeid grammatilisi vorme ja saab nendest aru
• kasutab võrdlusastmeid
• kasutab mitmuse osastavat käänet õigesti
• oskab trükitähtedega kirjutada oma nime ja lihtsamaid sõnu
Lisaks oskab ta:
• öelda oma ees- ja perekonnanime, vanust, aadressi
• teab ja oskab valida mõne tuttava telefoninumbri
• orienteerub aastaaegades, nädalapäevades
• tunneb arvurida 12 ni, oskab lahendada lihtsamaid arvutustehteid
Lapse arengule kaasaaitamiseks:
• juhtige lapse tähelepanu erinevatele siltidele, viitadele, kirjadele, mis igapäevaelus ette tulevad, julgustage neid veerima
• mängige häälikumänge (mingi häälikuga sõnade leidmine, sõnakett kus järgnev sõna algab eelmise lõputähega jne)
• mõistatage mõistatusi
• rühmitage objekte liigikuuluvuse alusel, leidke, mis ei sobi kokku (n: auto, lennuk, laev, suusk - suusk ei sobi sest see ei ole sõiduk)
Margit Golovkin